Saint-Jean-Pied-de-Port - Roncesvalles - Reisverslag uit Roncesvalles, Spanje van Jurgen en Yvonne Gerwen - WaarBenJij.nu Saint-Jean-Pied-de-Port - Roncesvalles - Reisverslag uit Roncesvalles, Spanje van Jurgen en Yvonne Gerwen - WaarBenJij.nu

Saint-Jean-Pied-de-Port - Roncesvalles

Door: Jurgen

Blijf op de hoogte en volg Jurgen en Yvonne

31 Maart 2013 | Spanje, Roncesvalles

We zijn begonnen! Tenminste, we zijn van huis vertrokken. Het eerste deel van de reis verliep voorspoedig. Om 04.30 uur stonden Aad en Jan bij ons aan de deur en zijn we vertrokken. Tegen 07.00 uur kwamen we aan Charleroi; daar hebben we de rugzakken laten sealen, zijn we ingecheckt en naar Biarritz gevlogen. Daar aangekomen had de politie veel interesse in onze sealpacks, maar toen we vertelden dat we naar Santiago gingen lopen, werden ze een stuk sympathieker!
Buiten gekomen bleek het flink te regenen, de afstand naar het station was acht kilometer en het plan was om dat te gaan lopen, maar gezien het weer en het feit dat we eigenlijk nog niet écht aan onze pelgrimstocht waren begonnen, hebben we toch maar een taxi genomen. Aangekomen op het station bleek dat de eerstvolgende trein pas ruim drie uur later zou vertrekken. Het weer klaarde inmiddels een beetje op en na de koffie op het terras hebben we toch maar het eerste (en tweede) biertje/wijntje genomen...

Om 16.30 uur zijn we aangekomen in Saint-Jean-Pied-de-Port, ook bekend als het 'Valkenburg' van Frankrijk en inderdaad, de gelijkenis is treffend. We zijn eerst maar even ingecheckt in L'Esprit du Chemin, gerund door Nederlandse vrijwilligers. Mooie herberg, schone spullen, lekker eten en gezellige mensen; de eerste avond is in ieder geval geslaagd. Nadat we Aad z'n paspoort en aanverwante zaken na een uur zoeken weer hadden gevonden ( dank aan de pelgrim die het hele zaakje binnen heeft afgegeven), maar snel naar bed. Dompertje op de feestvreugde is wel dat de eerste etappe is aangepast. De route 'bovenlangs' gaat niet door, de pas is gesloten vanwege zware sneeuwval. Dat er eerder deze week nog iemand is verdwaald en overleden(!) zal ook wel meegespeeld hebben...

Na een goed ontbijt hebben we eerst een lampion de lucht ingestuurd, ter nagedachtenis aan Ans. Een emotionele aangelegenheid, maar wel erg mooi. Vervolgens op pad, de eerste etappe voerde ons de hele tijd bergop. Het doel was om na ongeveer twaalf kilometer een plekje om te slapen te zoeken, maar dat ging helaas niet door. De Basken houden er van om Pasen nogal uitgebreid te vieren..., duizenden mensen op straat en natuurlijk geen enkel bed meer vrij, dus we moesten wel door. Dat betekende nog eens zestien kilometer lopen en weer alleen maar bergop. En niet zomaar bergop, nee, met gemiddeld 15% en flinke stukken van meer dan 25%! Het was zwaar, maar absoluut de moeite waard. Net voor ons kwamen een paar Deense mariniers binnen en die waren (ook) helemaal kapot, dus we hoeven ons nergens voor te schamen! Het weer was erg goed (dat belooft de komende dagen anders te worden, helaas) en tegen half zes zijn we aangekomen in Roncesvalles, net als een paar honderd andere pelgrims. De overnachtingsmogelijkheden zijn goed, de douches zijn helemaal fantastisch, dus over de accommodaties hebben we (nog) niets te klagen.

Morgen dalen we af richting Zubiri, een relatief gemakkelijke etappe van ruim twintig kilometer, waarschijnlijk wel in slecht weer, maar dat zien we morgen wel weer...

Bedankt voor alle leuke reacties, altijd fijn om te lezen! Gezien de Internetverbindingen is het niet waarschijnlijk dat we iedere dag iets van ons kunnen laten lezen en foto's plaatsen is al helemaal lastig, maar we doen ons best...

Inzicht van de dag:
Als je denkt dat het niet meer goed komt, is het hoogste punt bereikt!

• 31 Maart 2013 - 21:17

Sabine :

De eerste klap is een daalder waard! De eerste kilometers in the pocket! Slaap lekker en veel succes morgen.

• 31 Maart 2013 - 21:26

Janneke:

Wat ziet dat er goed uit!! Ik geloof in jullie ;-) En met dat weer komt het helemaal goed, en anders niet..... Hele dikke knuffel van mij

• 31 Maart 2013 - 21:49

Ma:

Het zijn de sterke die overwinnen, het ziet er goed uit.....succes
    ma

• 31 Maart 2013 - 22:26

Maureen:

Hè Jurgen en Yvonne wauw voel bijna jullie kriebels,een belevenis om nooit te vergeten!xxxmaureen

• 31 Maart 2013 - 22:33

Oom Jan En Tante Nelly.:

De "kop"is er af. Alle succes gewenst.
    Schrale troost: na regen komt zonneschijn en daarna ................Santiago!!!
    Goede voettocht.

• 31 Maart 2013 - 22:33

Oploo:

De foto's zien er relaxt uit !!!!
    Gaat helemaal goedkomen, veel plezier , we blijven uitkijken naar jullie Verhalen !
    Xxxxxxxxxx

• 31 Maart 2013 - 22:42

Anny Koenen :

Lieve Yvonne en

Lieve Yvonne en Jurgen .Hebben jullie die eerste dag toch nog de grote en lange klimpartij genomen .
    Wat een geweldige foto´s.Zo te zien ,zijn het niet allemaal geplaveide wandelpaden .Heel veel succes en plezier morgen
    Gtoetjes en liefs van,Anny.

Jurgen.

• 01 April 2013 - 09:52

Mei:

He loves, niet alleen voor jullie sneeuw ... wij hebben ook een witte Pasen!
    Hoop dat jullie vandaag met droog weer kunnen lopen. Ziet er allemaal wel mooi uit (ook om jullie heen hoor)...
    Berg af lijkt makkelijk maar wrijf de spiertjes maar goed in aan het einde van de dag... Veel liefs van mei

• 01 April 2013 - 10:00

John En Marjo:

Ha luitjes,

De eerste kilometers zitten er op. Leuk om jullie zo op deze manier "op de voet" te volgen.
    Hopelijk valt het weer mee voor jullie; de eerste foto's zien er stralend uit (net zoals jullie ;) ).
    Veel wandelplezier en we kijken uit naar jullie volgend verslagje.
    Liefs, John en Marjo.

• 01 April 2013 - 11:20

Ineke:

Ja hoor het echte werk is begonnen,Yvvonne zoder je hond maar met 2 kanjers naast je,veel loop plezier.

xineke

• 01 April 2013 - 11:25

Jose Geurts:

wat leuk om jullie zo bezig te zien en te volgen,houd de moed er in.
    Maar volgens mij zit dat wel goed.
    x Jose

• 01 April 2013 - 12:03

Ellen En Ronald:

Lieve Aad, Yvonne en Jurgen,
    De kop is eraf! Leuk dat we jullie weer op deze manier kunnen volgen. Wij geloven in jullie het gaat helemaal goed komen. Liefs Ellen en Ronald

• 01 April 2013 - 12:46

Linda:

Super zeg, de eerste dag zit er al weer op! time flies when you're having fun..........
    houd het nu al bijna niet meer droog....... emotioneel wrak....:-) haha
    succes schattekes!!!

• 01 April 2013 - 12:47

Linda:

Linda uit Uje wel te verstaan he, die van Meijer!!

• 01 April 2013 - 13:24

Elke:

Mooi verhaal om te lezen!
    Een erg mooie tocht lijkt me, heerlijk die foto's erbij en ik weet zeker dat jullie het gaan redden!
    Toi, toi, toi!!!

• 01 April 2013 - 13:27

Ingrid:

Hallo Von, jurgen en aad: Super!! Succes vandaag, of als j t later lezen; morgen! Jullie kunnen t! X

• 01 April 2013 - 16:51

Rita:

Wat heerlijk om zo snel wat van jullie te horen! En meteen in 1 dag alweer zoveel meegemaakt, en al heel wat kilometers in de benen ook zeg! Fijn dat jullie herberg prima tip top in orde is, een fijne douche na zo een dag is wel een heerlijkheid. Heel veel succes en ik volg julie op de voet.
    Dag kanjers x x x Rita

• 01 April 2013 - 23:03

Herman:

Het maakt me weer helemaal afgunstig om dit te presteren. Ook wij, Marlies en ik, volgen jullie op de voet , bij wijze van spreken. Jullie foto's zorgen voor leuke aanvulling van de verslagen. Resten sneeuw en vuile modder en vette lach. En morgen krijgt het weer omstreken Pamplona een 9 ! Toi toi, H&M

• 05 April 2013 - 19:36

Frans Swinkels:

Waarde pellegrino s,
    goed en interessant en spannend om jullie verslag elke dag te lezen.
    Was even bang voor yvonne, maar ze heeft de juiste mentaliteit om zoiets aan te vangen
    en de ontberingen tellen om zeker door te gaan want je hebt die ellende niet voor niets ondergaan.
    wens jullie beter wandelweer en minder stress voor de rat-race. vind het zeer interessant elke dag weer je reisverslag te lezen, en Jurgen ,het doet mij zeer veel plezier te lezen dat je zo geniet van je eerste biertje na de vermoeiende morgen.Ik blijf jullie volgen alhoewel ik er even 2 weken niet van kan genieten vanwege mijn pelgrimstocht naar het Zwarte Jeruzalem in Ethiopie.
    wens jullie sterkte tegen de komende ontberingen en succes voor de verdere tocht.
    Hartelijke groeten Frans Sw