Poor Knight's Islands - Bay of Islands - Reisverslag uit Tutukaka, Nieuw Zeeland van Jurgen en Yvonne Gerwen - WaarBenJij.nu Poor Knight's Islands - Bay of Islands - Reisverslag uit Tutukaka, Nieuw Zeeland van Jurgen en Yvonne Gerwen - WaarBenJij.nu

Poor Knight's Islands - Bay of Islands

Door: jurgenenyvonne

Blijf op de hoogte en volg Jurgen en Yvonne

16 Januari 2012 | Nieuw Zeeland, Tutukaka

Dus zaterdagochtend vroeg eruit, om op tijd bij de duikshop te zijn. Daar werden onze spullen in tassen gestopt en tegen 09.00 uur zijn we vertrokken.

De tocht naar de eilanden duurde ongeveer anderhalf uur. Van tevoren werd ons gezegd op te letten op walvissen, dolfijnen en orka’s, maar helaas niks gezien. Onderweg werd ook duidelijk waarom de eilanden zo genoemd zijn. Captain Cook heeft de naam verzonnen; hij vond de eilandencombinatie op een liggende ridder lijken. Zie de foto voor verduidelijking…

Aangekomen kregen we eerst een kleine rondleiding langs de ‘voorkant’ van de eilanden, onder andere langs de grootste zeegrot ter wereld. Daarna snel naar de eerste duikstek, rotswand aan de ene kant en veel blauw aan de andere kant. Na een grondige briefing werden de buddy’s bekend gemaakt en gingen we op weg. Voordeel voor Jurgen was dat zijn buddy ook de divemaster was, dus bij alle leuke dingen was hij vlakbij. Veel vis gezien, kreeften, roggen, murenes (die enge slangen) en scholen met zilveren en blauwe vissen. Op een gegeven moment zat Jurgen middenin zo’n school. Maximale diepte was zo’n 25 meter.
Yvonne is gaan snorkelen en heeft ook alles gezien, de heldin deed het zelfs als enige zonder wetsuit (!) in water van 19 graden.

Na de lunch zijn we de hoek om gevaren om naar de ‘stek van Jacques Cousteau’ te gaan. Een grot (of eigenlijk een doorgang, want hij was aan beide kanten open) die werkelijk vergeven is van de vis. Om er te komen moesten we vanaf de boot wel even tegen een stevige stroming opzwemmen, maar daar hadden we daarna verder geen last van. Over de vissen heeft Jacques niks teveel gezegd; roggen, murenes, schorpioenvissen en nog een heleboel waarvan we de naam niet weten, maar die ook prachtig waren. Op een gegeven moment werd Jurgen door zijn buddy gewezen op een zeemeermin boven hem… Yvonne was het clubje zo ongeveer de hele tijd gevolgd aan de oppervlakte! Omdat de duik niet zo diep was (max. 20 meter) zijn we zo’n drie kwartier onder water gebleven, echt geweldig!

Gisteren hebben we er maar eens een luierdagje van gemaakt. De hele dag met een boek in ons paradijsje op het strand gelegen en verder eigenlijk helemaal niks. Na ruim vijf weken afzien vonden we zelf wel dat we dat hadden verdiend. :-)

Vandaag onze laatste dag aan de kust. We zijn naar Paihia geweest en hebben een boottocht door de Bay of Islands gemaakt. Met een beetje geluk zouden we ook nog met dolfijnen kunnen zwemmen, maar dat was natuurlijk geen zekerheid. De boottocht was erg leuk; we hebben de hele baai en alle 144 eilandjes wel gezien en op de terugweg was het dan toch nog raak! Een hele school dolfijnen (volgens de deskundigen zeker dertig) zwom voor de boot uit! De boot stopte en iedereen stond al klaar om in het water te springen, maar we werden nog even tegen gehouden door de kapitein. Als er jonkies in de school waren, dan ging het hele feest natuurlijk niet door, want die mogen niet gestoord worden. Nadat hij goed rondgekeken had, kwam hij tot de conclusie dat er inderdaad een paar ‘pubers’ bij waren, dus dat feest ging niet door. We hebben desondanks toch genoten van ons eigen ‘wildwaterdolfinarium’, want die beesten vinden het gewoon leuk om een show rondom de boot te geven.

Na de voorstelling werd er aangelegd in Russell, een voormalig walvisvaardersdorp. Nu een schilderachtig plekje om wat te eten en te drinken, wat we dan ook gedaan hebben. Daarna terug met het veerbootje naar Paihia en aansluitend naar Tutukaka. Morgen gaan we naar Auckland en dan komt het einde toch angstig dichtbij…

• 16 Januari 2012 - 10:50

Janneke:

GEWELDIG!!!! Alweer een mooi verhaal en prachtige foto's!
    Ik heb december en januari alvast vrij gevraagd, dus... boeken maar ;)
    Lekker relaxen en genieten van de paar laatste dagen down under. Ik kijk er naar uit om jullie weer te zien!
    Xxx

• 16 Januari 2012 - 11:56

Annykoenen:

Zelfs jullie laatste week is fantastisch!
    Leuk die dolfijnen ,zoals ze zijn in hun element.ook weer een prachtige natuurschoon.Op de laatste foto kan ik zien ,dat jullie het erg naar jullie zin hebben ,ga zo nog een paar daagjes door.!
    Groetjes en liefs van,Anny.

• 16 Januari 2012 - 12:17

K@miel:

Mooi man, ook die foto met die twee dolfijnen op het strand.....
    Hier gaat ook alles goed en wat moeten jullie genieten als ik de foto's zie.
    Geniet er in ieder geval nog van de komende weken.
    Groet,
    Wikkestr@@t

• 16 Januari 2012 - 12:21

K@miel:

Oeps, ik zie dat jullie over 4 dagen terug zijn, nou in ieder geval toch genieten van de 4 dagen. En op herinneringen in de Wikkestr@@t verder genieten.
    Hebben jullie al iets in gedachten voor de vriendengroep als jullie terug zijn? Of zullen we jullie verrassen?
    Laat maar weten wat je het fijnst vindt, dan gooi ik het in het maandelijks vriendenoverleg.
    Groet,
    K@miel

• 16 Januari 2012 - 13:04

Carla:

Home sweet home.....peuhh!
    Wanneer komen jullie terug?
    Neem het er nog maar ff van!
    liefs c

• 16 Januari 2012 - 20:20

Henny Van As:

ja yvonne en jurgen voor ons natuurlijk heel fijn dat jullie weer naar huis komen maar ik kan me indenken dat jullie er anders over denken zon mooi en rustig land wil je natuulijk niet verlaten en dat mooie weerde natuur dat vind je bij ons natuurlijk niet maar hier wachten heel veel lieve mensen op jullie en dat maakt natuurlijk alles weer goed dikke knuffel Henny

• 16 Januari 2012 - 21:06

Sharon:

Helaas zit het er bijna weer op, maar wat hebben jullie een fantastische reis gemaakt zeg!

Ben straks onwijs benieuwd naar het foto-album. Het zal nog een hele klus zijn om alleen de allermooiste uit te zoeken denk ik...

Nou, nog heel eventjes niet aan Nederland denken en voor over een paar dagen een hele fijne terugreis gewenst!

Groetjes, Sharon

• 17 Januari 2012 - 06:24

Jan & Anke:

Hey vakantiegangers,
    We zijn wel benieuwd naar de onderwaterfoto's die horen bij dit verhaal. Die kunnen niet anders dan mooi zijn denk ik.

Goede reis terug, see you.

Jan & Anke

• 17 Januari 2012 - 09:54

Ineke:

Ja aftellen naar nul.......
    Goeie reis terug xxx Ineke

• 17 Januari 2012 - 21:09

Elke:

Ik heb genoten van jullie verhalen en ontzettend mooie foto's (waar jullie er vast nog heel veel van hebben :)). Goede reis terug en dan tot snel maar weer!
    X