Diamond Harbour - Reisverslag uit Diamond Harbour, Nieuw Zeeland van Jurgen en Yvonne Gerwen - WaarBenJij.nu Diamond Harbour - Reisverslag uit Diamond Harbour, Nieuw Zeeland van Jurgen en Yvonne Gerwen - WaarBenJij.nu

Diamond Harbour

Door: jurgenenyvonne

Blijf op de hoogte en volg Jurgen en Yvonne

08 Januari 2012 | Nieuw Zeeland, Diamond Harbour

In de nacht van vrijdag op zaterdag zijn we er nog maar eens aan herinnerd dat we in de buurt van Christchurch zijn. Midden in de nacht werden we weer eens ‘ouderwets’ wakker geschud. Dit keer was het er eentje die toch een half minuutje aanhield; blijft een vreemde en angstige ervaring. Gedurende de hele zaterdag voelden we steeds van kleine naschokken, alsof er voortdurend heel zware vrachtwagens voorbij denderden.

Zaterdag zijn we in de ochtend naar Christchurch geweest en hebben we de ravage van de aardbeving van februari 2011 bekeken. De puinhoop is nog steeds immens, het lijkt op sommige plaatsen wel of ze er nog niks aan gedaan hebben. Op zich misschien ook wel logisch, het is nog steeds niet rustig, maar het in sommige van de zwaarst getroffen wijken lijkt het wel een spookstad. In bepaalde delen van de stad en op de kliffen boven de stad zijn vrijwel alle huizen ‘red-stickered’, dat wil zeggen: onbewoonbaar verklaard en die moeten allemaal nog worden gesloopt.

Na die ietwat depressieve rondleiding gingen we we naar de boerderij van Geoff, met een tussenstop in Leeston. Daar hebben Aad en Ans in hun Nieuw-Zeelandse tijd gewoond; het huis stond er nog ongeveer zo bij zoals ze het lang geleden hebben verlaten. Een mooi plekje in een rustig, ruim opgezet dorp.

De boerderij van Geoff is een melkkoeienfarm met ongeveer duizend koeien, op een oppervlak van bijna 300 hectare. Zeker voor Nederlandse begrippen nogal ruim van opzet… Zijn collega/bedrijfsleider woont op het terrein en heeft jagen als hobby. Jullie kunnen dus wel raden wat er tijdens de lunch op het menu stond :-)...
Met een fourwheeldrive heeft Geoff ons alles laten zien, het leek wel of er geen einde aan kwam, heel ingenieuze irrigatietechnieken, een eigen aftakking van de rivier enz.

Daarna richting Hanoria en Gerry, vrienden van Aad en Ans die we afgelopen zomer in Nederland hebben leren kennen. Ook daar weer een hobby die ons wel aanstond: de vader van Gerry ‘brouwt’ zijn eigen rode wijn, dus we zijn maar aan het proeven geslagen. Het diner wat Hanoria ons voorzette was overvloedig en erg smakelijk, dus geheel voldaan zijn we tegen middernacht weer richting Diamond Harbour vertrokken.

Op zondagochtend hebben we de toeristische route genomen richting Akaroa. Dat ligt aan de andere kant van het schiereiland, maar met alleen gravelwegen en karresporen duurt dat toch een tijdje. De uitzichten waren daarentegen weer erg de moeite waard. We maakten een tussenstop in Okains Bay, daar zijn we even het strand opgelopen en hebben we een Maorimuseum bezocht. Daarna naar Akaroa, een plaatsje met veel Franse invloeden aan een prachtige baai. Daar hebben we even langs de boulevard geslenterd en op een gezellig terrasje geluncht. Tegen de avond weer richting huis om de laatste hand aan het schoonmaken van de bus te leggen en een auto te huren voor de komende week. Morgenvroeg vertrek richting Auckland…

• 08 Januari 2012 - 09:35

Josefien En Jan :

Hallo daar zo ver weg,
    Wat en boffers zijn jullie toch om al de mooi's te bekijken en al die lieve mensen zo snel weer terug te zien.
    Geniet van jullie reis terug maar doe maar niet in te truck op de foto.
    Groetjes aan iedereen Jan en Josefien

• 08 Januari 2012 - 11:53

Janneke:

Al 4 weken op avontuur!! En elke keer weer mooie verhalen en foto's!
    Een hele goede vlucht naar Auckland gewenst. Gaat er nog iemand skydiven??
    Xxx

• 08 Januari 2012 - 15:30

Annykoenen:

Weer goede foto´s ,zeker de boerin methaar koeien.Die meeuw, zit de vis, uit de handen van die man te kijken.!
    Wat angstig ,elke keer die bevingen,goed ,dat jullie daar niet wonen.Kom maar terug naar Nederland ,want eigen haard is goud waard.!
    Nog veel genieten en tot morgen.Groetjes en liefs van,Anny.

• 08 Januari 2012 - 17:37

Oom Jan Tante Nelly.:

Jurgen.....complimenten!!!
    Eindelijk een gewei van een bultrug of ordolkafijn, gup of zoiets.
    Wat een natuurervaringen samen met Yvonne! Ook wij blijven genieten van jullie beschrijvingen en foto's.
    Wij wensen jullie een goede reis van zuid naar noord.

• 08 Januari 2012 - 20:05

Jan & Anke:

Hey avonturiers.
    Zo te lezen bevalt het ook na 4 weken nog wel daar, nou je mist hier ook weinig, het weer is gewoonweg K.... De Euro wordt er ook niet beter op etc. etc. dus kijk nog maar eens goed rond daar ;-)

Veel plezier nog,

Groetjes van je broer, zwager en schoonzus.

• 09 Januari 2012 - 17:18

Ellen En Ronald:

Iedere keer weer mooie verhalen van wat jullie meemaken en de foto's die de boel levendig maken. Het is genot om het te lezen en te zien.
    We kijken weer uit naar de volgende verhalen.
    Groetjes Ellen en Ronald