Bercianos - Mansilla de las Mulas - Reisverslag uit Mansilla de las Mulas, Spanje van Jurgen en Yvonne Gerwen - WaarBenJij.nu Bercianos - Mansilla de las Mulas - Reisverslag uit Mansilla de las Mulas, Spanje van Jurgen en Yvonne Gerwen - WaarBenJij.nu

Bercianos - Mansilla de las Mulas

Door: Jurgen

Blijf op de hoogte en volg Jurgen en Yvonne

18 April 2013 | Spanje, Mansilla de las Mulas

Dag 19...

Na vanochtend was wel duidelijk dat we de beste Albergue tot op heden getroffen hebben. In de gidsen stond aangegeven dat de herberg open was vanaf 2012, maar toen we daar aankwamen troffen we een heel oude boerderij, waar we binnen kwamen via de stal, eerst zo ongeveer tegen de geit opliepen, om vervolgens allerhartelijkst ontvangen te worden door de gastvrouw. Rondom de boerderij werd nieuwbouw gepleegd, maar dat was nog lang niet klaar. Open in 2012 was dus wat te positief gedacht, 2013 zou al mooi zijn. Ze verontschuldigde zich in rap Spaans wel duizend keer, maar eerlijk gezegd hadden we het volgens mij niet beter kunnen treffen; onze slaapkamers waren in haar eigen huis, weliswaar stapelbedden, maar compleet met handdoeken en dekbedden. De slaapzakken konden dus in de rugzak blijven!

Onze Canadese vriendinnen hadden besloten dat ze genoeg hadden van het Spaanse ontbijt (mag de naam eigenlijk ook niet hebben: stukje stokbrood met jam en een mierzoet broodje) en zij hadden inkopen gedaan: bacon, eieren, jus d'orange enz..
Toen onze gastvrouw dat in de gaten kreeg, stond ze erop dat zij in ieder geval zou meehelpen en dat werd natuurlijk niet afgeslagen.
Voor alle toekomstige pelgrims: Albergue Santa Clara in Bercianos mag je niet missen, zeg maar dat 'Jorge' je gestuurd heeft. :-)

Dus..., na een fatsoenlijk, zeg maar gerust overdadig ontbijt en een hartelijk afscheid van onze 'hospitalera', gingen we weer op pad. Het duurde niet lang of het eerste noemenswaardige feit diende zich aan. Weer werd duidelijk dat de man niet in staat is om te 'multitasken'. Ik zal de naam niet noemen (maar het begint met Aa) liep al sms'end zó de (droge) sloot in! Gelukkig kwam hij ervan af met een paar schaafwondjes en kon hij zijn weg zonder problemen vervolgen...

Daarmee is eigenlijk ook gelijk het meest enerverende deel van de dag genoemd. Iedereen die denkt dat de Camino een soort sightseeingtour langs de mooiste plekjes van Noord-Spanje is, die moet ik helaas teleurstellen. Natuurlijk zien we onderweg prachtige dingen, maar er zijn ook dagen als vandaag, wanneer we de kilometers aftellen langs oneindige wegen over de 'Meseta', de hoogvlakte. Het hoort echter bij de beproeving die de Camino is, dus we klagen niet. Daar komt bij dat we opnieuw leren de kleine zaken te waarderen; zo zijn we iedere dag weer opgelucht als we de koekoek horen. Natuurlijk is het niet dezelfde, maar 'de familie' volgt ons al ruim een week...

De Albergue van vandaag is weer een schot in de roos, een oase van groen, ruimte en gezelligheid in een verder smoezelig stadje. Morgen een korte etappe naar León en dan... een dag rust, een eigen hotelkamer en een eigen badkamer!

Inzicht van de dag:
Het weer is nooit goed. Lopen we in de regen: niet goed. Lopen we in de wind: niet goed. Vandaag waren we blij met ieder wolkje voor de zon...

• 18 April 2013 - 22:12

Janneke Heijnen:

Dag kanjers, proficiat met jullie overwinning! Al ruim over de helft.. En nu op naar jullie welverdiende beloning, een vrij weekend! Vast en zeker zal het jullie goed doen en niet alleen het lichaam! Voor morgen nog veel succes gewenst en alvast een heel fijn weekend. X Janneke

• 18 April 2013 - 22:26

Henny En Arnold:

Het moet voor jullie toch geweldig zijn om zo dadelijk een vrije dag te hebben. Wij gunnen het jullie van harte na meer dan de helft van de Camino te hebben afgelegd. En hoe!
    Fijn weekend.
    Henny en Arnold

• 18 April 2013 - 22:51

Herman En Marlies:

Wat is het boeiend en verrassend om al jullie wederwaardigheden te lezen. We krijgen steeds meer bewondering voor de ware pelgrims die jullie zijn. Over de helft, en op de verlaten Meseta. Hou vol. Zo gaan jullie nog vleugels krijgen! Beste groeten, H&M

• 18 April 2013 - 23:36

Jet :

Hoi lieve pelgrim lopers, wauw voordat ik de moeite heb genomen om jullie te gaan volgen en via wat hulp van de receptie de juiste pagina heb gevonden,ben ik al een halve reis te laat!!!!!!!!!!
    Maar hopelijk nemen jullie mij niets kwalijk, hier gaat allles gewoon op de normale manier door. Drukke weken met veel gasten, ook geen zon en altijd het verkeerde weer. Te koud veel wind,stomme dagelijkse ergernise met je kinderen en huishouden.Dus ik heb met heel veel genot jullie verslagen vanaf het begin met alle super indrukwekende foto s doorgenomen om vanaf nu toch dagelijks mee te leven met dit wonderbaarlijk zeldzaam en te gek reisverslag. Voor mij is het mooi om te zien dat het is zoals je verwacht. Tegenslagen die achteraf voldoening geven, onverwachte mooie dingen, zoals een goede herberg of bezondere mensen die je ontmoet.
    Ja en foto s die weergeven wat je bij jullie woorden nog mist of het gevoel goed uitstralen. Wat me het meest verraste was wel hoe slecht en steil jullie weg is. En het beeld van de barrakken met 90 slaapplaatsen!
    Ook geniet ik van jullie spreuken van de dag. Voor jullie heb ik er ook eentje.
    Als je de moed in de schoenen zakt, ga dan eens op de kop staan.
    Ik wens jullie alvast voor morgen een mooie dag en ga zo door, ik ben trots op jullie
    Als je echt iets wil vind je altijd een weg. Als je iets echt niet wil, vind je altijd een excuus.
    Liefs en een dikke kus Jet

• 18 April 2013 - 23:45

Berdy Sweens:

Over de helft......
    dat wordt aftellen
    maar geniet eerst van de welverdiende rust
    wij genieten elke dag van het verslag. Blijf sms- en Aad en multitasken kun je leren.
    lieve groeten

• 19 April 2013 - 08:46

Mat En Truus:

Hoi Aad, Jurgen en Yvonne,
    We hebben van Josefien deze site gekregen.
    Wat leuk om jullie te volgen.
    We vinden het superknap en jullie zijn inmiddels al over de helft.
    Zag Aad helemaal voor me met zijn telefoon.
    Niet getreurd Aad ik ben een vrouw en kan het ook niet.(meer)
    Geniet van deze bijzondere reis en morgen van jullie welverdiende rustdag met een lekker bed en een heerlijke douche.
    Heel veel groetjes uit Bergen.

• 19 April 2013 - 09:12

Michel En Steef:

Alweer over de helft!!! Wij zijn ontzettend trots op jullie. Ga zo door en geniet morgen van jullie rustdag! Veel lief van de buurtjes uit Bergen. xxx

• 19 April 2013 - 09:33

Kamiel:

Hallo Pelgrimmers,

Hoe is de stilte onderweg? Uit verhalen van andere Perlgrimmers is het de stilte die zo gewaardeerd wordt aan 'het Santiago avontuur', ben benieuwd of dit ook werkelijk zo is?
    En zie je veel fietsers on the road?

Trouwens wij krijgen vandaag ook een beetje Spanje in huis, een uitwisselingsstudent komt een week bij ons logeren!

Volhouden en blijven genieten.

Groet,
    Kamiel

• 19 April 2013 - 11:03

Claudia:

Luitjes,

hier even een berichtje van mij. Volg jullie verhaal weer trouw iedere dag en geniet van alle belevenissen(op afstand weliswaar). Moest vandeweek tijdens het interview op tv met Willem en Maxima ineens aan jou denken Yvonne. Er werd hem gevraagd waarom hij straks geen Koning Willemlen IV genoemd ging worden maar Koning Willem Alexander. Hij antwoordde iets in de trand van dat hij toch geen nummer was en geen koe was die naast Betsie 38 in de wei stond. Hij heette immers zijn hele leven al Willem Alexander . HAHAHA........
    Blijf jullie volgen en ben HEEL trots op jullie.

Groeten van ex-302906
    (Ja, CP is uit mijn geheugen verbannen maar dat nummer is blijven hangen...)

• 19 April 2013 - 14:54

Anny Koenen:

Lieve Yvonne ,Jurgen en Aad.
    Wat een huiselijk ontbijt hebben jullie gehad.Gezellig allemaal aan de tafel.Wat schrijf je over een koekoek.ik begrijp dit niet helemaal.Die lange weg met de bomen zonder groen ,daar is toch wel een einde aan ?Gelukkig zijn jullie dan in een leuk stadje aangekomen en dan morgen Léon .Een dag uitzinnig genieten van de weelde en dan zijn jullie weer de pelgrims.
    Geniet van jullie verblijf in Léon .Ik lees het wel
    Groetjes en liefs van,Anny.

• 19 April 2013 - 15:45

John En Marjo:

Een man én multitasken dat kan toch ook niet samen! ;)
    Maar ik heb wel een mooie spreuk voor jullie: "Onze grootste prestatie is niet dat we nooit vallen, maar dat we elke keer weer opstaan."
    Geniet van jullie verdiende weekend!

• 19 April 2013 - 18:02

Rita:

Ik zit me hier te bescheuren in m'n eentje. Die aad, ik zie het helemaal voor me! Misschien moeten vrouwen niet altijd in plaatjes denken?
    Wat zullen jullie genoten hebben van het uitgebreide ontbijt, goede brandstof voor weer een dag.
    Inmiddels zijn jullie vast al aan het relaxen op een zonnig terras met wat lekkers.... geniet van het weekend en de extra vrije dag!

liefs Rita

• 19 April 2013 - 19:10

Frans En Hilde:

Wat geweldig dat jullie inmiddels de helft er op hebben (zitten)! Een weekend voor de boeg in Leon! Genieten wordt dat voor jullie, een beetje slenteren i.p.v. stevig doorstappen. Hier en daar en terrasje pikken met een lekkere pot bier of een mooie koele Rioja! Een lekker bed op een ruime koele kamer, wat zullen jullie genieten na die af en toe erbarmeljke omstandigheden!! Maar wat levert het toch mooie ontmoetingen op als ik jullie verhalen lees! Ontmoetingen met lieve hartverwarmende gastvrouwen, aardige geiten, meevliegende vogels, overstekende herten (jammer dat jullie geen foto konden nemen )en de kudde schapen niet te vergeten! Mooie foto!!!
    Heel fijn weekend voor jullie alle drie en slaap maar eens lekker uit en maak er een "bruisend" weekend van! Liefs uit Lieshout van Frans en Hilde

• 20 April 2013 - 07:13

Gre Van Tuijn:

Wat een geweldige prestatie ! Nog veel wandelplezier groetjes Gre

• 20 April 2013 - 12:30

Jacqueline Wilms Floet - Thorborg:

Aad, Jurgen en Yvonne

Wat leuk om jullie reisverslagen te lezen en de foto"s te zien, wat een ervaring zal dit voor jullie zijn.
    Kim had afgelopen week al iets op Facebook gezet, maar na vanochtend met Ineke gesproken te hebben,
    ben ik onder het genot van een kopje koffie jullie verslagen gaan lezen.
    Het bracht me even terug bij een boek wat ik heb over de camino, ook een reisverslag en je ziet dan zoveel
    overeenkomsten, hoe mensen het ervaren.
    Kijk al uit naar jullie volgende verslag.
    Geniet van jullie vrije wandeldag.

Lieve groet Jacqueline