Villafranca del Bierzo - Ò Cebreiro - Triacastela - Reisverslag uit Tríacastela, Spanje van Jurgen en Yvonne Gerwen - WaarBenJij.nu Villafranca del Bierzo - Ò Cebreiro - Triacastela - Reisverslag uit Tríacastela, Spanje van Jurgen en Yvonne Gerwen - WaarBenJij.nu

Villafranca del Bierzo - Ò Cebreiro - Triacastela

Door: Jurgen

Blijf op de hoogte en volg Jurgen en Yvonne

27 April 2013 | Spanje, Tríacastela

Dag 27...

Allereerst voor toekomstige pelgrims: laat alsjeblieft de herberg 'Ave Fenix' in Villafranca del Bierzo aan je voorbij gaan. Het ziet er in eerste instantie leuk uit en aanvankelijk is het ook best gezellig, maar het sanitair is van dien aard dat je er na 19.00 uur echt niet meer naar binnen wilt. De hospitaleros bekommeren zich er ook niet om, het maakt ze blijkbaar niks uit...

De route van vandaag heeft ons uiteindelijk tot aan La Faba gebracht, afwisselend langs een nauwelijks bereden weg en door de heuvels. Aanvankelijk zouden we vandaag een dag van slechts zeventien kilometer hebben, maar toen we op de plaats van bestemming waren, vond Yvonne het nog niet genoeg! In dat dorp hebben we dus maar 'op z'n Spaans' geluncht, dat wil zeggen met veel gangen, veel wijn en een borrel na. We hebben er vervolgens nog ongeveer zes kilometer aangeplakt, waarvan de laatste twee weer steil omhoog over een keienpad. Daar hadden we even geen rekening mee gehouden! Kwam nog bij dat Yvonne haar rugzak vanaf de lunch weer op haar rug had, dus ze moest even extra op haar tanden bijten. Het is een stoer wijf, dus ook dat volbracht ze weer...

De herberg in La Faba is weer een aanradertje. Van de Duitse Jacobusvereniging en alle vooroordelen over onze oosterburen, in dit geval de positieve ( :-) ) komen weer uit. Nett, Pünktlich en Ordnung, alles is van toepassing. Verder is er niet veel in dit dorp, ook geen wifi, dus jullie lezen dit een dag later...

Morgen weer een letterlijk hoogtepuntje in onze tocht. In ruim vijf kilometer klimmen we van 800 meter naar bijna 1400 meter, naar Ò Cebreiro, één van de 'magische' plekken van de Camino, ook wel de 'Poorten van de hemel' genoemd. Eigenlijk willen we daar nog niet naartoe, maar we gaan er maar vanuit dat we Petrus niet tegenkomen. We betreden dan Galicië, volgens vele ex-pelgrims het mooiste gedeelte van de hele route. Nog 160 kilometer...

Dag 28...

Bij een temperatuur die nog maar ongeveer de helft was van de afgelopen dagen gingen we op pad. Wout ging weer naar huis, dus we vervolgden onze weg met z'n vieren. De route naar boven was goed begaanbaar en we schoten lekker op. Hoe verder we naar boven kwamen, hoe mistiger het werd. De auteur van onze reisgids vindt dat een beetje nevel bijdraagt aan het mysterieuze gordijn dat om Ò Cebreiro heen hangt; nou wij hebben onze portie mysterie wel gehad. Door de mist waren we er doorheen voordat we het goed en wel in de gaten hadden. Wat restte waren ruim twintig kilometer klimmen en vooral dalen..., dachten we. Maar Moeder Natuur had nog het één en ander in petto. Het begon met de al eerder genoemde mist, maar vervolgens kwam er eerst regen en naarmate we hoger kwamen, ook sneeuw bij! Zo liepen we dus gisteren in korte broek en zaten we buiten te eten en zo liepen we vandaag in de vrieskou en sneeuw!

Al met al viel het toch wel mee, de weg was goed te bewandelen en tegen 16.00 uur zijn we in Triacastela aangekomen. De herberg is goed; we waren net op tijd binnen, want om 16.15 uur begon het te gieten. De verwachtingen voor de komende dagen zijn ook niet al te best. Om de gastvrouw tijdens de lunch maar te citeren: "In Galicië regent het altijd..."

Inzicht van de dag:
Mijn hoofd is leeg en mijn hele leven past in mijn rugzak...

• 27 April 2013 - 18:14

Ma:

Wat een belevenissen allemaal. Ik lees elke dag met (steeds meer) bewondering jullie verslagen.
    Zo te horen gaat het ook goed met Yvonne haar benen.....hou vol meis !!

• 27 April 2013 - 19:34

Anny Koenen:

Lieve Yvonne ,Jurgen en Aad,
    Zo van de ene dag op de andere dag van de warmte in de kou .Jullie waren dan ook lekker warm gekleed en hebbeni n een landelijke omgeving gelopen .Goede zuivere lucht .Jurgen ,zo kan die wel weer ,met 2 Spaanse schone.!Een hele goede foto,waar jij goed opstaat.Nog 160 km te gaan .Hoeveel km moeten jullie nog per dag lopen ?Hopenlijk wel met aangenaam weer.!Voor morgen dan maar een ZONdagse dag.
    Yvonne ,jij staat je mannetje,toi,toi.
    Groetjes en liefs van,Anny.

• 27 April 2013 - 19:39

Au3:

Wat balen van het weer zeg! Hier is het ook geen stuk beter en was de winterjas al opgeborgen, mocht hij gisteren alweer uit de kast getrokken worden. Tja, helaas is hier niets aan te veranderen. Jullie verhalen lees ik graag en ik ben in gedachten bij deze mooie tocht met ups en downs. Ga zo door, ik volg jullie! XXX

• 27 April 2013 - 22:31

Gerda :

Wat is het afzien,ik heb veel bewondering voor jullie,Aad op de foto van jou zie ik mijn vader,wat lijk je toch op hem!!leuk hoor dat reisverslag met foto's,Jürgen kan wel een boek schrijven,wat schrijf je leuk! Knuffel voor jullie drieën .Ger

• 27 April 2013 - 23:47

Ineke:

Wat je schrijft voor de toekomstige pelgrims,nou ga er toch een nachtje over slapen.Is wel echt bikkelen, en Yvonne stoer hoor gewoon weer de tas op je rug"petje af ",en aad ook jij loopt lekker door, als ik lees over het sanitair hoor ik je mopperen over die "vetzakkerij".En jurgen volgens arien moet je je naam veranderen in jurgen carmiggelt.Zet hem op de komende dgn. en ik hoop dat het warmer word.
    xx ineke

• 27 April 2013 - 23:51

Linda:

Hmmm....nog 160km. te gaan. Dat is 4 x 40 en die herkén ik ergens van :) Joh, nog 4 dagen kwaad maken en je kunt de rest van de tijd achterover leunen! ................ Respect!

• 28 April 2013 - 01:14

Polleke:

Mooi man, einde komt zo langzaam in zicht. Chapeau voor jullie allemaal. Hier komt 30 april er aan, ik ben blij als het allemaal voorbij is en het weer een beetje normaal begint te worden. Nog 3 weken en deze jongen stapt op de motor naar Lourdes, we gaan met 58 motorrijders deze uitdaging weer aan. Ik heb er zin in!!
    Succes de komende dagen en geniet er van.

• 28 April 2013 - 18:18

Peter En Marianne:

Zit met plezier het avontuur te lezen als jullie terug zijn wil ik er meer van weten bij een borreltje lijkt me een bijzondere ervaring die ik ook wel wil mee maken doe jullie best het laaste stukkie en de groetjes peter & marianne