Gisborne-Whakatane-Lake Taupo - Reisverslag uit Turangi, Nieuw Zeeland van Jurgen en Yvonne Gerwen - WaarBenJij.nu Gisborne-Whakatane-Lake Taupo - Reisverslag uit Turangi, Nieuw Zeeland van Jurgen en Yvonne Gerwen - WaarBenJij.nu

Gisborne-Whakatane-Lake Taupo

Door: jurgenenyvonne

Blijf op de hoogte en volg Jurgen en Yvonne

20 December 2011 | Nieuw Zeeland, Turangi

Dag 5, de dag begint bewolkt en dat zal de rest van de dag ook zo blijven. Samen met de ‘New-Zealand drizzle’, een motregen die de rest van de dag niet meer ophoudt is het weer weer niet om over naar huis te schrijven, maar we doen het toch !
Lily, Yvonne, Aad en Lucy hebben een strandwandeling gemaakt, terwijl Rory en Jurgen de fourwheeldrive (@ Michel: “Ja, het is een Landcruiser”) in orde maken om op pad te gaan. Rory wilde ons graag zijn werk laten zien, want, vrij vertaald: “Die houthakkers op Discovery Channel zijn maar mietjes!” Hij heeft niet overdreven. Grote vrachtwagens, grote apparaten in de bossen op de heuvels, erg indrukwekkend allemaal. Daarbij nog wat serieus offroad gereden. We waren blij dat Rory aan het stuur zat!

’s Avonds hebben het Rory en Lily mee uit eten genomen in een Thais restaurantje, daarna vroeg naar bed, want morgen gaan we weer een stukkie rijden, naar Lake Taupo, het grootste meer van Nieuw-Zeeland.

Na het ontbijt hebben we uitgebreid afscheid genomen van Rory en Lily. Lieve mensen die ons heel hartelijk hebben ontvangen; we hebben hen uitgenodigd om naar Nederland te komen, dus wie weet.

De rit voerde door de Waioeka Gorge, via Whakatane aan de kust van de Bay of Plenty, naar Lake Taupo. Weer door overweldigende natuur, maar gelukkig wel over een verharde weg, tenminste het grootste deel; natuurlijk wist Aad weer ergens een weggetje binnendoor, dat was wel gravel. Aad is overigens wel de beste gids die je je kunt wensen. Dankzij hem zien we dingen die niet bekend zijn bij andere toeristen en komen we op de mooiste plekjes.

Onderweg een paar verschillende seizoenen gehad. In Whakatane met de lunch buiten gezeten in 22 graden, maar vijftig kilometer verder, tussen de bergen, weer een uur lang regen en 10 graden. Toen we de bergen eenmaal achter ons gelaten hadden was het weer droog en scheen de zon. In Taupo (overigens een erg leuk stadje) aangekomen eerst maar eens wat informatie over de ‘Tongariro-crossing’ bemachtigd, want morgen gaat het dan toch echt gebeuren! Een kleine twintig kilometer ‘trampen’ (zo schijnt dat hier te heten als je gaat wandelen door de natuur) door vulkanisch gebied. Alle gidsen zijn het erover eens dat het de beste ‘eendagstramp’ die je kunt doen, dus we zijn benieuwd. Voor de kenners van Lord of the Rings: morgen gaan we naar ‘Mordor’ en ‘Mount Doom’! De weerberichten zeggen dat we de regen nu toch definitief achter ons hebben, dus dat hopen we dan maar.
Aad en Jurgen hebben nog geprobeerd om $10.000 te winnen door een hole-in-one op een vlot in het meer te slaan, maar dichterbij dan een paar meter zijn we niet gekomen. Het lag vast aan de wind…

We hebben een erg leuk motel gevonden in Turangi, alvast wat meer in de richting van Tongariro. Nu op tijd naar bed, want morgen gaan we al vroeg weg, we willen om half acht aan de wandeling beginnen en het is nog een half uurtje rijden…

• 19 December 2011 - 11:52

Linda:

Nope, het is een heuse Kiwi. Echter wel een local............maar toch.....Doe je best :-)

• 19 December 2011 - 14:31

Ineke:

Kijk uit met aad zijn binnendoor weggetjes ,voor je het weet..............
    maar een super gids. Aad mooie swing Tiger woods is er niks bij.
    BIG HUGxx

• 20 December 2011 - 20:46

Annykoenen:

Fijn ,dat ik nu ook jou op een foto heb gezien Yvonne.Jullie zien er goed uit .Wat een belevenissen allemaal .Weer bedankt voor de mooie foto´s Weet ik een beetje ,wat jullie zien.
    Geniet er maar van.Groetjes en liefs van,Anny.