Doubtful Sound - Reisverslag uit Manapouri, Nieuw Zeeland van Jurgen en Yvonne Gerwen - WaarBenJij.nu Doubtful Sound - Reisverslag uit Manapouri, Nieuw Zeeland van Jurgen en Yvonne Gerwen - WaarBenJij.nu

Doubtful Sound

Door: jurgenenyvonne

Blijf op de hoogte en volg Jurgen en Yvonne

02 Januari 2012 | Nieuw Zeeland, Manapouri

Eerder lieten we jullie weten dat de reis vanaf Queenstown richting Invercargill zou gaan. We waren echter een uitstapje naar de Doubtful Sounds vergeten, dus zitten we eerst twee dagen in Manapouri. Een plaatsje dat zich het best laat omschrijven als een ‘gat’, maar het heeft een heel leuk camperpark. Het lijkt een beetje op ‘De zoete Aagt’ in Breedeweg; weliswaar is het hier aanzienlijk groter, maar er hangt hetzelfde sfeertje. Het staat hier vol met oude autootjes, vooral Morris, maar ook een enkele Landrover en Triumph.

Voor het tripje naar de Doubtful Sound moesten we weer eens vroeg ons bed uit; om 07.00 uur werden we opgehaald. Na een kort busritje gingen we aan boord van een boot die ons naar de, alleen per boot te bereiken andere kant van het meer bracht, een tochtje van een klein uur. Daar werden we weer in een bus gedirigeerd om een bergpas over te steken en uiteindelijk bij ‘Deep cove’ te belanden, het verste punt landinwaarts van de Sound en behoorlijk geïsoleerd gelegen. De genoemde weg is namelijk de enige die er is! Er is maar één maatschappij die de tochten verzorgd, op een kleinschalige manier, dus kregen we niet het idee dat we de zoveelste kudde ‘toeristenvee’ waren die zonodig van hun geld afgeholpen moesten worden (al is dat natuurlijk wél zo :-)).

In de Sound regent het 250 dagen per jaar, dus we waren voorbereid op het ergste…, maar gelukkig hadden wij die één van die zeldzame droge en zonnige dagen! De tocht duurde ruim vijf uur en was ronduit geweldig. Wat een ongerept natuurschoon kun je hier zien! Je voelt je erg klein als je te horen krijgt wat voor krachten hier in het verre verleden aan het werk zijn geweest. Het uiteindelijke resultaat is ontzagwekkend. Gelukkig is het één gigantisch groot natuurreservaat, dus dat zal ook zo blijven. Al met al was dit één van de hoogtepunten van onze, toch al schitterende reis.

• 02 Januari 2012 - 09:10

Rita:

Wat is het toch een ongelooflijk mooie trip die jullie aan het maken zijn! Hoe goed kan je het jaar 2012 beginnen? Nou zo dus.... ;-)
    Wij wensen jullie natuurlijk ook een heel gelukkig en gezond nieuwjaar toe. En wat hebben jullie straks een super leuk naslagwerk, waar wij met z'n allen met volle teugen van meegenieten.

Lieve groeten van Rita

• 02 Januari 2012 - 14:03

Annykoenen:

Wat een oude auto´s daar ,was het een autokerkhof? Yvonne ,jij maakte die foto´s jong. Heel leuk ,die foto waar jullie beiden opstaan.Kan ik zien ,dat het goed gaat met jullie.Ja, wat voel je je toch klein bij die hoge bergen .Een mooie natuurschoon.,Geweldig.!Het is als maar genieten ,niet? Ga zo door.
    Groetjes en liefs van,Anny.

• 02 Januari 2012 - 18:47

Janneke:

Alweer een prachtig verhaal met mooie foto's!! Yvon, je hebt je eerste foto voor een autokalender, jullie staan er alletwee mooi op (die van bouwjaar 1963 bedoel ik hè ;)
    Naast dit verslag staat dat jullie over 18 dagen thuis zijn, wat vliegt de tijd!! Heel veel plezier en nog heerlijk genieten daar down under!!
    Xxx

• 02 Januari 2012 - 20:14

Geja De Wal:

Hallo,prachtige reis, wij maakten deze in 2009,en zijn helemaal verliefd geworden op dit land!Hopen nog eens terug te keren.Geniet ervan!
    Zus van janneke

• 02 Januari 2012 - 20:30

Patty:

Yvonne en Jurgen en Aad ik wens jullie een geweldig 2012 maar wat ik tot nu toe gelezen heb kan het al niet meer stuk.
    Wat een leuke verhalen en mooie foto's. Blijven jullie genieten van al het moois , dan geniet ik van jullie verhalen. Groetjes van Patty

• 02 Januari 2012 - 22:35

Berdy Sweens:

Lieve Jurgen en Yvonne, beste Aad,
    Een heel gelukkig nieuwjaar!
    dat 2012 vooral blijheid en gezondheid mag geven.
    vandaag, 0201, van Janneke van Weers de info gekregen om jullie reisverslag te lezen en dat zojuist met heel veel plezier gedaan. geweldig verslag en mooie foto's van een prachtige natuur.
    inspirerend!!
    voor de komende dagen nog veel plezier en voor Yvonne van harte beterschap. je laat je vast niet te lang plagen door die stomme muggenbeten.
    veel liefs en hartelijke groet,

berdy

• 03 Januari 2012 - 12:43

Mary Ann:

Een gelukkig en gezond 2012.

Wat een mooie foto's en geweldig verslag. Hier vandaag een koude, natte dag met superveel wind.
    Zal bij jullie een stuk beter zijn.
    Nog heel veel plezier.

• 03 Januari 2012 - 17:31